İŞSİZ GENÇLER İÇİN YENİ
UFUKLAR PROJESİ
Projenin amacı aktif istihdam stratejileri
çerçevesinde inşaat sektörü istihdamına katkı sağlamaktır.
Proje ülkemizde, inşaat sektöründe, işçi ve işveren
sendikalarının ortaklaşa yürüttüğü ilk mesleki eğitim ve istihdam projesi olma
özelliğini göstermektedir.
Proje,
Türkiye İnşaat Sanayicileri İşveren Sendikası (İNTES), Türkiye Yol Yapı ve
İnşaat İşçileri Sendikası (YOL-İŞ) ve Alman Küçük İşletmeler ve Zanaatkarlar
Konfederasyonu (ZDH) ortaklığında yürütülmüştür.
Proje 21 Aralık 2004 tarihinde başlamış, 21 Kasım
2005 tarihinde sona ermiştir.
Proje ortakları, inşaat sektörünün nitelikli işgücü
ihtiyacına karşılamak amacıyla yola çıkmıştır.
Bu kapsamda projenin temel faaliyetleri şu
şekildedir:
-
Proje
ekibinin oluşturulması ve projenin çalışmaya başlaması
- mesleki
yeterliklerin belirlenmesi, meslek profili oluşturulması ve eğitim
dokümanlarının geliştirilmesi
- Eğitim
organizasyonu ve başvuruların toplanması
- Eğitimin
yürütülmesi
- Nihai
faydalanıcıların sertifikalandırılması ve istihdamı
Mesleki
yeterlikler ve eğitim programı geliştirme:
Sektörün bu yöndeki talebinin karşılanabilmesi
için, belirlenen mesleklerde meslek standartlarına dayalı eğitim programları
geliştirmiş, buna çerçevede eğitimler sunulmuş ve eğitim sunulan kişiler
istihdama yönlendirilmişlerdir.
Proje kapsamında;
- duvar –
beton
- iş makinesi
operatörlüğü
- yalıtım
alanlarında;
- temel mesleki yeterlikler; meslek görev ve
faaliyetleri belirlenmiş,
- buna uygun
eğitim çerçevesi hazırlanmış,
-
eğitim
öncesi giriş ve yönlendirme sınavı geliştirilmiş ve eğitim öncesi sınav soruları belirlenmiş,
-
eğitim
çerçevesi ve süreleri
-
belirlenen
yeterlikleri ölçme-değerlendirme amacıyla eğitim sonrası uygulamalı ve teorik sınav soruları
hazırlanmıştır.
Bu çalışmalarda proje ortağı ZDH’nin öneri ve yönlendirmesiyle
Almanya Güney Baden İşletmelerüstü İnşaat Eğitim Merkezi (BFW) uzmanları ile
birlikte çalışılmıştır.
Çalışmalarda, Alman mesleki eğitimdeki yaklaşım
ülkemiz ihtiyaçlarına göre adapte edilmiştir. Farklı olarak, hazırlanan eğitim
çerçevesinde genel eğitim az tutulmuş, çerçeve “meslek odaklı”
gerçekleştirilmiştir.
Alman sisteminde, 2. sınıfta gerçekleştirilen ara
değerlendirme sınavı, geliştirilen eğitim çerçevesinde giriş sınavı olarak ele
alınmıştır. Geliştirilen eğitim çerçevesinde en çok 540 saatle eğitimi
tamamlayan kişi, kendi başına program yapmayı bilen, çalışmalarını kontrol
eden, tüm mesleki sorumluluklarını yerine getiren bir kişi olacaktır.
Eğitimin Sunulması ve İstihdam:
Yabancı
uzmanlarla geliştirilen dokümanlar çerçevesinde uyarlamalar yapılmış ve, eğitim
notları geliştirilmiştir.
Projede, 5 mesleki alanda eğitim sunulmuştur:
-
zemin cephe kaplama,
-
duvar beton
-
temel boya
-
yalıtım uygulamaları
-
alçıpanel uygulamaları
Birbirinden bağımsız düşünülmeyen bu
mesleklerde turnike usulüne göre dizayn edilen eğitimlerde, katılımcılarımızın
“ince işlerde” toplam kalitenin sağlanması
için yetiştirilmesi hedeflenmiştir.
Bunun
yanında katılımcılara iş sağlığı ve güvenliği ile çalışma hayatı temel yasaları
eğitimleri verilmiş; şantiye risklerine ilişkin olarak bilgilendirilmesi, önlem
almaları gereken hususlar belirlenmiştir.
Eğitimler
YOL-İŞ/İNTES Türkiye Eğitim Şantiyesi’nde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar aynı zamanda Eğitim Şantiyesinin
yemek yatı ve sosyal hizmetlerinden yararlanmıştır.
Eğitimler
teorik ve pratik olarak 18 gün Türkiye Eğitim Şantiyesi’nde ve 48 gün şantiyelerde
uygulamalı olmak üzere toplam 66 gün üzerinden tasarlanmıştır.
Proje 100
kişinin eğitimi ve başarılı olanlardan % 85’inin sektörde istihdamını
hedeflemiştir. 88 kişi eğitiminin gerçekleştirildiği projede, 72
kişiye istihdam olanağı sağlanmıştır ve
61 kişi proje kapsamında bulunan işlerde çalışmaya devam
etmektedir.
Nihai faydalanıcıların uygulamalı
eğitim ve istihdam için yönlendirildikleri şantiyeler, iş sağlığı ve güvenliği açısından özenle
seçilmiştir.
Sürdürülebilirlik ve
Yaygınlaştırma:
Kurulacak
olan Ulusal Mesleki Yeterlikler Kurumu’nun çalışma felsefesini oluşturan bu
anlayış çerçevesinde, İNTES ve YOL-İŞ inşaat sektörünün eğitim ihtiyacı ve
mesleki eğitim sorunlarını çözmek için Aktif İşgücü Stratejileri Programı kapsamında
bu projeyi tamamlamıştır.
Proje
çıktıkları ve projeden edinilen tecrübeler, gerek mesleki yeterlilik alanındaki
kurumsallaşma sürecinde, gerek sektörel
bazda sunulan eğitimlerde ve istihdam faaliyetlerinde yaralanılmak üzere
kullanıma hazırdır.
Proje
kapsamında, meslek standardı ile mesleki eğitim arasında yeterlik bazlı bir köprü kurulmuştur.
Hazırlanan “Meslek
profili” ve “temel görev ve faaliyetler”
iş analizlerine dayanmaktadır. İş
analizleri ile belirlenen temel basamaklar aynı zamanda eğitim gerektiren
mesleki yeterliklere tekabül etmektedir. Her mesleki yeterlik için eğitim
çerçevesinde bir eğitim bölümü oluşturulmuştur. Hazırlanan eğitim dokümanları
bu yeterlikleri kazandırmak üzere elde edilmiştir. Yazılı ve uygulamalı sınav belgeleri de
meslek profilinde tanımlanan yeterlikleri ölçmek üzere oluşturulmuştur.
Bu anlamda
Proje kapsamında geliştirilen konsept Ulusal Yeterlikler Sistemine inşaat
sektörü mesleklerindeki çalışmaları desteklemek üzere girdi olarak
sunulacaktır. Ayrıca, Projenin
sürdürülebilirlik faaliyetlerinin kendisi, inşaat sektöründe sertifikasız işçi
çalıştırılmaması yönünde atılan adımların da temelini oluşturmaktadır. Zira
inşaat sektöründe sertifikasyon, istihdamın disipline edilmesi açısından çok
büyük bir önem arz etmektedir.
Proje, proje ortaklarının Proje
Yönetimi konusunda önemli deneyimler elde etmesini ve kurumsal kapasitesinin
genişlemesini sağlamıştır. İNTES ve YOL-İŞ, her iki kurum da daha farklı
projeler ve eğitim faaliyetleri ile bu projenin çıktılarının
sürdürülebilirliğini sağlayacak düzeye gelmiştir. Sivil Toplu Kurumu (NGO) /
Kâr Amacı Gütmeyen (NPO) niteliğindeki bu iki kuruluş, STK’ların proje yönetme
kapasitesinin yükselmesine önemli bir örnek oluşturmaktadır
İstihdama
nicelik olarak katkı sağlamış olan projenin sürdürülebilirlik faaliyetleri
çerçevesinde, inşaat sektöründe sertifikalı işgünün istihdam edilmesi hususunda
da girişimlerde bulunulmaktadır.
Proje
ortağı kurumlar, istihdamın disipline edilmesi/niteliği hususunda Aktif İşgücü
Stratejileri Program hedeflerini korumaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder